Möt konstnären Yael Bartana på Konstmuseet

Publicerad: 24 aug 2022

Välkommen till ett spännande möte med konstnären Yael Bartana på Norrköpings Konstmuseum i ett samtal om konstens kraft tillsammans med Helena Scragg. Yael är just nu aktuell på Konstmuseet med verket The Undertaker, 2019. Verket visas i utställningen Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion och aktualiserar frågor kring konstens roll och betydelse i en tid av krig och konflikt i Europa.

Var: Harlekinen, Norrköpings Konstmuseum
Pris: 80 SEK (medlemmar i Konstmuseets Vänner, studenter och pensionärer 60 SEK)
Köp biljett via Konstmuseets reception. Begränsat antal platser.

Yael Bartana

Yael Bartana observerar, dokumenterar, bryter ner och återuppfinner offentliga ritualer, ceremonier och sociala praktiker avsedda för kollektiv gruppidentitet. Hennes konst framkallar ett aktivistiskt perspektiv – där besökarna engageras  i den politiska handlingen att reflektera över sitt eget ansvar i samhället. I sina filmer, installationer, fotografier, iscensatta föreställningar och offentliga monument undersöker Yael Bartana ämnen som nationell identitet, trauma och fördrivning, ofta genom ceremonier, minnesmärken, offentliga ritualer och kollektiva sammankomster.

Hennes verk har ställts ut över hela världen och finns bland annat representerade i samlingarna på Museum of Modern Art i New York, Tate Modern i London och Centre Pompidou i Paris. Under 2010 ställde Yael ut på Moderna Museet i Malmö. Verket Two Minutes to Midnight visades på Cecilia Hillström Gallery i Stockholm 7 april–14 maj 2022. Hon bor och arbetar för närvarande i Berlin och Amsterdam.

J! Talks är en programserie av Judisk kultur i Sverige som presenterar innovativa personer från kultursfären.