UTLYSNING! Vi söker deltagare till en intensiv dansworkshop – Ansökan stängd

Publicerad: 11 apr 2022

Är du nyfiken på att utforska dans och rörelse? – Ansökan har stängt

Då är denna workshop något för dig! I workshopen får du som deltagare möjlighet att fördjupa dig inom dans och rörelse samt vara med i föreställningen Dansmaskinen, skapad och ledd av dansaren Tea Harryson. Workshopen genomförs i Harlekinen vid sex tillfällen och avslutas med att framföra Dansmaskinen i utställningen Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion, galleri 5 på Norrköpings Konstmuseum.

Mer om workshopen och föreställningen

Dansmaskinen handlar om att vara i rörelse, både som individ och som grupp. Genom dans och rörelse skapar vi tillsammans en dansande maskin, som rör sig mellan det organiserade och det kaotiska. Vi arbetar med improvisation, vilket innebär att du som deltagare med ledning av Tea utforskar och använder dig av dina egna rörelser. Det kommer att bli mycket dans! Som deltagare i Dansmaskinen får du en chans att vara med i en lärorik grupprocess tillsammans med andra dansintresserade. Dansmaskinen avslutas med en unik möjlighet att framföra en föreställning på Norrköpings Konstmuseum, i galleri 5.

Dansmaskinen är en del av projektet Dansa med Noa och är inspirerad av utställningen Noa Eshkol – Rules, Theory and Passion. Konceptet är en del av Tea Harrysons arbete i att föra ut upplevelsen av utställningen till en större publik. Workshopen handlar inte om att lära sig just Noa Eshkols danser eller notationssystem, utan är en djupdykning i Teas idéer och utforskande av dans. Projektet är ett samarbete mellan Norrköpings Konstmuseum, Dans i Öst/Region Östergötland, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Med stöd av Nordisk Kulturfond och Artis.

Vem kan delta?

Workshopen vänder sig till alla över 16 år. Ingen tidigare erfarenhet av dans krävs. Det är viktigt att du kan närvara vid samtliga workshoptillfällen. Workshopen har ett begränsat antal platser och när ansökningsperioden passerat görs ett urval av deltagare, baserat på de ansökningar vi har fått in. Sista dag för ansökan är 5/5.

Datum och tider

Onsdag 1/6 kl. 18:00-19:45 (Introduktion)

Lördag 4/6 kl. 12:00-15:45

Söndag 5/6 kl. 12:00-15:45

Onsdag 8/6 kl. 18:00-19:45

Lördag 11/6 kl. 12:00-15:45

Söndag 12/6 kl. 12.00-15.45 (föreställning kl. 14:00)

Mer om Tea

Tea Harryson frilansar som dansare och koreograf, och är baserad i Stockholm. Hon är medlem i Norrköpingsbaserade Blauba Danskollektiv, som har ett starkt fokus på uppsökande scenkonst för barn och unga, med utgångspunkt i Östergötland. Tea medverkar som dansare och koreograf i danskollektivet IN Action, även detta baserat i Östergötland. Tea tog sin examen i Dansprogrammet på Dans- och Cirkushögskolan 2013. Hon har sedan dess fokuserat på att arbeta i kollektivt skapande processer i många olika konstellationer, nationellt såväl som internationellt.

Ansökningstiden har passerat.