Förändring är naturligt: årstiderna kommer och går, fjärilar utvecklas från puppor och erosion nöter ned bergssidor. Åldrande och sjukdomar förändrar människors liv på ett lika självklart vis. Också i Lovisa Ringborgs utställning Phantom Limbs spelar förändrings- eller förvandlingsprocesser en viktig roll. Videoprojektionen Liquid Moon (2019) sänder ut en rytmisk och återkommande puls genom rummet som i symbolisk bemärkelse skänker liv åt de tillsynes livlösa skulpturkropparna Sovarna/Sleepers (2018). Djuren som befinner sig i ett fosterlikt tillstånd vilar skyddslösa på museets marmorgolv.
Den runda projektionen Liquid Moon påminner om den gotiska katedralens rosettfönster. Men detta fönster är inte fyllt av färgade glasfacetter, utan befinner sig istället i ständig pulserande rörelse. Bilden, som för tankarna till ett svartvitt rorschachtest, kan också tjäna som sinnebild för den oupphörligt föränderliga naturen. Vi ser den här i kraftig förstoring eller i förminskad skala; precis som i ett rorschachtest är tolkningen subjektiv. På motsatt sida av galleriet hänger fotografiet Ghost (2018). Om liknelsen vid ett kyrkorum fullföljs – blir den installationens altartavla. De rosa draperade tygerna och plymerna är arrangerade så att de vid första anblicken skapar en kroppslig upplevelse. Bilden är trots det laddad med osäkerhet; finns det någon där eller är det själva frånvaron av en tydligt definierad kropp som utgör det verkliga motivet?
Människans kropp i relation till naturen framträder som tema i bilderna Vanishing Act (2019) och Twisting Tree (2019). Idéhistorikern och författaren Ronny Ambjörnsson (DN 170820) pekar på hur lätt vi människor identifierar oss med träd: ”De står upprätt. De växer långsamt. De bildar ofta grupper. Den stora skillnaden är deras högre ålder. De är jämnåriga med händelser det talas om i historieböckerna.” Det gamla stympade och ärrade trädet i Twisting Tree framstår ur det perspektivet som en gammal klok vän i jämförelse med människan som både bildligt och symboliskt döljs av tygets tunna hinna. Tanken på att trädet kan vara flera hundra år gammalt och sett generationer komma och gå drabbar med en känsla av ödmjukhet inför människans relativt obetydliga roll på jorden.
Helena Scragg, utställningsintendent
KONSTNÄREN
Lovisa Ringborg (f 1979, Linköping) – Bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad sig vid Högskolan för fotografi i Göteborg. Som en röd tråd genom hennes konstnärskap löper intresset för en upplevelsevärld bakom den vakna, en parallell värld med en helt annan logik. Utställningens titel Phantom Limbs, som kan översättas till fantomsmärta, handlar om det osynliga men ändå förnimbara – den inre upplevelsevärlden i relation till den yttre. I samband med utställningen vid Norrköpings Konstmuseum utkommer bokförlaget Max Ström med boken Phantom Limbs av Lovisa Ringborg. Boken får internationell distribution genom bokförlaget Thames & Hudson och kommer därmed att synas på konstmuseer runt om i världen. Lovisa Ringborg representeras av Galleri Cecilia Hillström.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Noa Eshkol: Rules,Theory & Passion
Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion är den första större retrospektiva utställningen i Norden med verk av Noa Eshkol (1924-2007). Utställningen omfattar Noa Eshkols hela liv och samlade produktion; hennes forskning, teoriutveckling, studier av språkförståelse, textilkonst och rörelsenotation. Utställningen innehåller också verk av samtida konstnärer inspirerade av Eshkols praxis; Sharon Lockhart, Yael Bartana och koreografen Omer Krieger.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Dansa med Noa
Dansa med Noa är ett internationellt dansprojekt med flera unika samarbeten, där dansare och koreografer från Sverige och Norge gör tolkningar i utställningen Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion. För Noa Eshkol var dansen en självklar del av livet. För att
förmedla hennes idévärld tar de svenska dansarna tillika koreograferna Helena Franzén och Tea Harryson avstamp i hennes praktik. Under utställningsperioden visar de flera danssolon i utställningen med syfte att undersöka hur kroppen kan uttrycka erfarenheter på ett ordlöst plan. Noa Eshkols egen kammardansgrupp The Chamber Dance Group gästar museet under hösten. Projektet är ett samarbete mellan Norrköpings Konstmuseum, Dans i Öst/Region Östergötland, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Med stöd av Nordisk Kulturfond och Artis.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.