Norrköpings Konstmuseum är stolta över att kunna presentera separatutställningen Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden med konstnären och konstakademiledamoten Lars Olof Loeld. I sitt konstnärskap rör sig Lars Olof Loeld fritt och lekfullt mellan bokkonst, måleri, skulptur och installation. I en lång rad utställningar har han gjort sig känd som en utforskare av samband mellan fantasin som förutsättning för människans existens, naturen som känslolandskap och alkemiska kunskapstraditioner.
”Efter 69 års konstnärlig begrundan ser jag denna utställningsidé som min hittills viktigaste.”
Lars Olof Loeld har för utställningen Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden skapat ett rum med en meditativ naturkänsla. Centralt för helhetsgestaltningen är en stor målning som skymtar fram mellan en sluten form eller en liten skog i rummets mitt. Liksom de övriga målningarna i utställningen, utgör den en variation på samma motiv. Den skimrande rosa fonden strålar mot oss och bryts upp av linjer i grått och ultramarin. Hos Lars Olof Loeld finner vi ett skenbart abstrakt bildspråk som bygger på geometriska former, ändå träder berättelser fram om sädesärlor, inbildningskraften och dans på en sommarbrygga.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Äggröra, karamellmåleri & plåthårt – Konstscen Östergötland
Utställningen är en inbjudan att se människan, tiden och landskapet genom konstnärernas unika perspektiv. I samarbete med Östgöta Konstförening genomför Norrköpings Konstmuseum under hösten en gemensam manifestation för den regionala konsten. Utställningen belyser att det är 100 år sedan Östgöta Konstförening grundades som ett nätverk för Östgötabaserade konstnärer.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Katarina Norling – Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.