Under 25 års tid har Katrine Helmerssons (f 1958) skulpturer mött publiken med sitt känslomässiga koncentrat av död och pånyttfödelse, kärlek och begär, åtrå och saknad. Inspirationen har Helmersson hämtat både från klassisk skulptur och vardagsföremål som från rituella objekt. Genom att upprepa sina motiv i olika material som gips, brons, papper och tyg sätter hon hantverket i fokus; de subtila förskjutningarna i skala, lyster och färg kan alla berätta någonting betydelsefullt. I flera verk låter Katrine Helmersson också sin egen kropp sätta avtryck, som i Smekningarna (1990) där hennes fingrars sinnliga rörelse över ytan för evigt fångats i brons. Motivet i sig är inte beskrivande, utan kan snarare liknas vid en symbol som stimulerar betraktaren att själv känna, uppleva och söka i sitt omedvetna jag.
Katrine Helmersson är en konstnär som reser; kanske drivs hon som många av viljan att försöka förstå vem hon själv är i relation till det obekanta – eller förtjusningen i att känna igen sig i det främmande. Sedan 2006 har den internationellt framgångsrike konstnären Abdoulaye Konaté (f 1953) fungerat som Katrine Helmersson förbindande länk till Mali i västafrika. Abdoulaye Konatés storskaliga textila verk har jämförts med Mark Rothkos abstrakta måleri. Ofta refererar han i bild till politiska händelser, religiösa konflikter och traditionella föremåls symboliska innebörd. Det unika mötet på Norrköpings Konstmuseum visar hur utbyten mellan kulturer kan verka som förenande länk och kraft.
21 februari–17 maj 2015
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Äggröra, karamellmåleri & plåthårt – Konstscen Östergötland
Utställningen är en inbjudan att se människan, tiden och landskapet genom konstnärernas unika perspektiv. I samarbete med Östgöta Konstförening genomför Norrköpings Konstmuseum under hösten en gemensam manifestation för den regionala konsten. Utställningen belyser att det är 100 år sedan Östgöta Konstförening grundades som ett nätverk för Östgötabaserade konstnärer.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Katarina Norling – Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.