Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet.
Katarina Norlings konstnärliga process visade prov på en ömsint och ovanlig arbetsmetod; för att lära känna utställningsplatsen sov hon där samtidigt som hon gjorde anteckningar och skisser, säger Helena Scragg, utställningsintendent på Norrköpings konstmuseum.
Katarina Norling utbildade sig vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 1986-91. Hon fick sitt genombrott 1991 med den mytomspunna utställningen Ariel på Forum i Stockholm, som därefter turnerade i Riksutställningars regi. Katarina Norling hade en omfattande utställningsverksamhet i både Sverige och utomlands. Hon skrev också texter, gjorde bokomslag och utförde scenografier för dans och opera.
Katarina Norling arbetade i olika format och material och förknippas ofta med skulpturer skapade för det offentliga rummet. Hennes offentliga verk utmanade många gånger sin samtid och påverkade synen på vad en skulptur kan vara. Idag är de ikoniska. Här kan nämnas Bobos Hjärta (1996) i Alnarp, Lund, Inne i Björns rum (2005) i Bergsjön, Göteborg och Rosa eko – inre eld (2012) i Norrkvarn vid Göta kanal.
I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat. Katarina Norling inspirerades i sitt konstnärskap av möten med människor och platser och resor var en självklar del av hennes konstnärliga praktik. I Drömmen i Tunis kan resan ses som en metafor för sökandet efter identitet och ursprung.
Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum, curator Helena Scragg. Tack till Göteborgs konstmuseum, Göteborg Konst, Moderna Museet, Skissernas museum, Statens konstråd/Linköpings universitet samt privata långivare för generösa utlån. Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, har varit rådgivare.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Tyra Kleen-Ständigt sökande
Tyra Kleen – Ständigt sökande är den hittills största presentationen med verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen.
Jordskugga – Arkivet för det oförklarade
I ett anonymt bostadsområde i Norrköping finns ett världsunikt underjordiskt arkiv: Arkivet för det oförklarade. Här samlas bilder, filmer, rapporter och berättelser om övernaturliga händelser, oförklarade naturfenomen och ufon. Det folkloristiska arkivet växer ständigt genom donationer från hela världen. Utställningen Jordskugga genomförs i dialog med arkivet. Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum. Curatorer är Magnus Bärtås och Isaak Sundström.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.