Katarina Norling – Drömmen i Tunis

Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.

På Norrköpings konstmuseum kan du även se

Tyra Kleen-Ständigt sökande

Tyra Kleen – Ständigt sökande är den hittills största presentationen med verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen.

Jordskugga – Arkivet för det oförklarade

I ett anonymt bostadsområde i Norrköping finns ett världsunikt underjordiskt arkiv: Arkivet för det oförklarade. Här samlas bilder, filmer, rapporter och berättelser om övernaturliga händelser, oförklarade naturfenomen och ufon. Det folkloristiska arkivet växer ständigt genom donationer från hela världen. Utställningen Jordskugga genomförs i dialog med arkivet. Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum. Curatorer är Magnus Bärtås och Isaak Sundström.

En linjär chimär – 300 år av svensk konst

I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.