Utställningen pågår
Presentation av skisserna för de konstprojekt som kommer att växa fram i Inre hamnen tillsammans med den nya stadsdelen. Norrköpings största satsning på offentlig konst någonsin!
Pris
Fri entré
Inre hamnen är Norrköpings största stadsutvecklingsprojekt i modern tid. Det är också kommunens största satsning på offentlig konst och gestaltad livsmiljö. Planeringen och utformningen av de allmänna platserna är avgörande för att skapa en inkludering som bjuder in och välkomnar alla, inte bara de som bor och verkar i området. Här spelar konsten en viktig roll.
Hur skapas då utmanande, intressanta och engagerande miljöer där alla kan känna sig inbjudna? I projektet Inre hamnen görs det genom att tänka tillsammans över kompetenserna och utgå ifrån platsens historia. Det är ett pilotprojekt för att undersöka hur konstnärer och landskapsarkitekter i ett tidigt skede kan arbeta tillsammans i en gemensam process. Projektet är ett samarbete mellan flera funktioner inom kommunen och ett viktigt bidrag till att stärka konstens och konstnärens roll i utvecklingen av Norrköping. Det bidrar till en tryggare och mer attraktiv stad.
För att skapa ett sammanhang mellan konst och plats har konstnärerna tagit fram sina skisser i nära samarbete med projektets landskapsarkitekter. Skissarbetet har pågått i ca 1 år i dessa Designteam med återkommande avstämningar gentemot kommunens projektgrupp. Resultatet av denna process kan besökarna ta del av i Konstmuseets galleri 7 på nedre plan.

Skisser av Aleksandra Stratimirovic, Åsa Jungnelius, Michael Johansson, Peter Johansson och Barbro Westling.
Konstnärerna
Michael Johansson Plats: Passage / Kanontorget
Michael Johansson är född 1975 och bor och arbetar i Berlin. Han är utbildad på konsthögskolan i Trondheim och i Malmö, och har ställt ut på en rad konsthallar och gallerier i Sverige och utomlands de senaste tio åren Michael Johansson ställer i lekfulla skulpturer och installationer vardagsföremål i relation till dess inneboende funktion och egenskaper.
Aleksandra Stratimirovic / Kanalerna
Aleksandra Stratimirovic född 1968, är en serbisk-svensk konstnär, som framför allt arbetar med ljus. Utbildad på glas-och keramiklinjen på Konsthögskolan i Belgrad 1986-1991 och i ljusdesign på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1998–1999. Aleksandra har genomfört permanenta platsspecifika konstverk på offentliga platser runt om i Sverige och utomlands.
Peter Johansson / Barbro Westling / Brännerigatan, Diagonalen
Peter Johansson (f.1964) och Barbro Westling (f.1956) har samarbetat som konstnärlig duo sedan 2004. I sina verk provocerar och utmanar de ofta betraktaren till att ifrågasätta traditionella normer, värderingar och identiteter. De intresserar sig för det idébaserade, det fysiskt visuella och det offentliga rummet.
Åsa Jungnelius / Södra kajen
Åsa Jungnelius, född 1975, är konstnär (MFA) och lektor på Konstfack, baserad i Stockholm och Månsamåla. Hennes arbete är ofta materialburet och rör sig mellan interiören till ett monumentalformat där det materiella språket undersöker relationen mellan våra kroppar, objekten vi omger dem med och rummen de tillsammans agerar i.
Carola Grahn / Gatusystem
Carola Grahn, född 1982, kommer från Jokkmokk och bor och arbetar i Malmö. Hon arbetar framför allt med fotografi, ljud och text och starka känslor är ofta en utgångspunkt i hennes arbetsprocess. Carola Grahn konstruerar och dekonstruerar sociala relationer för att försöka förstå givna roller, hur de relaterar till den egna självbilden och på samma gång påverkar samhället.
Konsten IH_vimeoformat from Norrköpings Konstmuseum on Vimeo.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Noa Eshkol: Rules,Theory & Passion
Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion är den första större retrospektiva utställningen i Norden med verk av Noa Eshkol (1924-2007). Utställningen omfattar Noa Eshkols hela liv och samlade produktion; hennes forskning, teoriutveckling, studier av språkförståelse, textilkonst och rörelsenotation. Utställningen innehåller också verk av samtida konstnärer inspirerade av Eshkols praxis; Sharon Lockhart, Yael Bartana och koreografen Omer Krieger.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Dansa med Noa
Dansa med Noa är ett internationellt dansprojekt med flera unika samarbeten, där dansare och koreografer från Sverige och Norge gör tolkningar i utställningen Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion. För Noa Eshkol var dansen en självklar del av livet. För att
förmedla hennes idévärld tar de svenska dansarna tillika koreograferna Helena Franzén och Tea Harryson avstamp i hennes praktik. Under utställningsperioden visar de flera danssolon i utställningen med syfte att undersöka hur kroppen kan uttrycka erfarenheter på ett ordlöst plan. Noa Eshkols egen kammardansgrupp The Chamber Dance Group gästar museet under hösten. Projektet är ett samarbete mellan Norrköpings Konstmuseum, Dans i Öst/Region Östergötland, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige. Med stöd av Nordisk Kulturfond och Artis.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.