Målaren och tecknaren Harry Booström (1917-1996) har kallats för en drömmare och konkretist. Sin konstnärliga utbildning fick han på Edward Berggrens och Isaac Grünewalds målarskolor under åren 1941-45. Booström var årsbarn med gruppen 1947 års män och inspirerades liksom de av den tidiga konkreta traditionen.
Efter studierna reste han till Danmark, där han vistades en tid. Han gjorde även resor bl a till Holland och Frankrike. 1948 bosatte sig Booström i Stockholm och somrarna tillbringade han på Gotland, där han vuxit upp. Naturen där utgjorde en ständig inspirationskälla. Från att ha arbetat i abstrakt stil övergick han på 50-talet till ett rent icke-föreställandet, konkretistiskt, måleri med geometriska grundformer. I växelspelet mellan form och färg, varmt och kallt, uppnådde han i sina ”kompositioner” både dynamik och rörelse.
Harry Booström debuterade 1948 på Samlaren och deltog genom åren i en rad uppmärksammade utställningar bl a Høstudstillingen / Den Frie Udstilling, Köpenhamn, Espace, Stockholm, Réalités Nouvelles, Paris, och Stockholmskonkretisterna, Halmstad. Booström var medlem av den internationella Groupe Espace som verkade för ett utvidgat samarbete mellan konstnär och arkitekt. Tillsammans med arkitekten Bertil Ahlqvist arbetade han med färgsättning av radhus i Visby i början på 60-talet.
Utställningen produceras av Norrköpings Konstmuseum
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Tyra Kleen-Ständigt sökande
Tyra Kleen – Ständigt sökande är den hittills största presentationen med verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen.
Jordskugga – Arkivet för det oförklarade
I ett anonymt bostadsområde i Norrköping finns ett världsunikt underjordiskt arkiv: Arkivet för det oförklarade. Här samlas bilder, filmer, rapporter och berättelser om övernaturliga händelser, oförklarade naturfenomen och ufon. Det folkloristiska arkivet växer ständigt genom donationer från hela världen. Utställningen Jordskugga genomförs i dialog med arkivet. Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum. Curatorer är Magnus Bärtås och Isaak Sundström.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.