Pokémon Go är det kanske vanligaste exemplet på ett spel som använder sig av tekniken ”förstärkt verklighet” och som med hjälp av datorgenererade intryck förstärker eller kompletterar upplevelsen av verkligheten. Men vart går egentligen gränsen mellan det som vi kallar verkligheten och det vi kallar fiktion? Detta är utgångspunkten för utställningen som sätter fokus på vår förmåga till fantasi, våra sinnen och hur de påverkar vår upplevelse av världen. Kan det vara så att vi inte uppfattar verkligheten – vi skapar den?
Anna Tuori visar drömska målningar som på ett poetiskt vis suddar ut gränsen mellan verklighet och fiktion. Alma Heikkiläs storslagna installation ringar in svårigheterna för oss människor att förstå komplexa frågor som t ex språk eller klimatförändringar – helt enkelt på grund av de är massivt utspridda i tid och rum. I ett textilt landskap har Corinna Helenelund gestaltat kroppens inre och dess relation med tankarna. Elina Merenmies måleri och teckningar öppnar upp för mötet med andliga, mytiska dimensioner hos verkligheten och Anna Estarriola låter oss på ett humoristiskt sätt fundera över frågor som hur tankar egentligen uppstår och vad en människa är för något – egentligen?
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Äggröra, karamellmåleri & plåthårt – Konstscen Östergötland
Utställningen är en inbjudan att se människan, tiden och landskapet genom konstnärernas unika perspektiv. I samarbete med Östgöta Konstförening genomför Norrköpings Konstmuseum under hösten en gemensam manifestation för den regionala konsten. Utställningen belyser att det är 100 år sedan Östgöta Konstförening grundades som ett nätverk för Östgötabaserade konstnärer.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Katarina Norling – Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.