Man kan känna sig instängd oavsett karantän eller inte, och fönstret kan vara den kontaktyta man har till världen. Fönstret har varit ett centralt motiv för konstnärer genom alla århundraden och den som längtar bort kan ta del av olika svenska konstnärers tolkningar av motivet från 1800-talet och framåt i denna utställning. Den bygger på verk ur samlingen och förenar främst måleri och grafik.
Fönstret ger utsikt, men är också en ljuskälla och till exempel en viktig förutsättning för konstnärens verksamhet. Fönsterbänken kan användas som plats för krukväxter. Fönstret är också en gräns mellan inne och ute och hur den begränsar, till exempel genom spröjsade rutor, kan inspirera till en hel bilds uppbyggnad. Fönstret är både en bild i sig och ett upphov till drömmande längtan bort.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Äggröra, karamellmåleri & plåthårt – Konstscen Östergötland
Utställningen är en inbjudan att se människan, tiden och landskapet genom konstnärernas unika perspektiv. I samarbete med Östgöta Konstförening genomför Norrköpings Konstmuseum under hösten en gemensam manifestation för den regionala konsten. Utställningen belyser att det är 100 år sedan Östgöta Konstförening grundades som ett nätverk för Östgötabaserade konstnärer.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Katarina Norling – Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.