ÄGGRÖRA,
KARAMELLMÅLERI
& PLÅTHÅRT
Konstscen Östergötland
Utställningen är en inbjudan att se människan, tiden och landskapet genom konstnärernas unika perspektiv. Utställningen som är uppdelad efter sju teman, samlar konstnärer som är eller har varit verksamma i Östergötland under de senaste hundra åren. Tre nu verksamma konstnärer har bjudits in för att skapa nya verk till utställningen. Camilla Akraka ger i sin konst prov på hur ett postkolonialt landskap påverkar identitet och självbild, Louise Johansson Waite bjuder in publiken att uppleva museet på ett sinnligt vis genom bröd och Maria Segersäll vill att vi genom trygghet ska ta klimathotet mot Vättern på allvar.
Att samla hundra år av konstnärligt skapande i en utställning är naturligtvis en omöjlig uppgift. Av den anledningen erbjuder utställningen inte en enda historia, utan påbörjar ett berättande, till vilken nya och andra kapitel måste läggas till. Tidsavgränsningen markerar att Östgöta Konstförening grundades i Finspång 1921. Föreningen ingår i ett omfattande nätverk som består av konstnärer, kritiker, kulturpolitiker, publik, media, institutioner, organisationer och föreningar, som tillsammans möjliggjort en östgötsk konstscen.
Äggröra, karamellmåleri & plåthårt: Konstscen Östergötland är producerad av Norrköpings Konstmuseum i samarbete med Östgöta Konstförening. Tack Botrygg AB, Westman-Wernerska stiftelsen, Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet vars stöd bidrar till utställningens genomförande. Tack Östergötlands Museum för generösa utlån. Utställningen är curerad av Helena Scragg och Stefan Hammenbeck.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.
Ett något överväldigar förståndet: En samlingsomhängning i tolv avsnitt
Genom infogade hängningar under 2022 ska samlingen förändras, ruskas om, och fungera som plats för oväntade möten. Olika begrepp leder vägen genom denna blandning av konst som bryter med den linjära berättelsen som finns kvar som ryggrad. Förhoppningen är att hitta nya spår, att få oss att fundera över det invanda.
Katarina Norling – Drömmen i Tunis
Kärlek, sorg och längtan. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register och vibrerar i knalliga färger. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet. I utställningen visas ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt som synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat.
Det modernas framväxt – konst ur samlingen från 1870-talets friluftsmåleri fram till vår tid
I gallerierna 1 och 2 visas ett urval med verk från 1800-talets slut fram till samtidskonsten. Berömda verk som Carl Larssons Frukost i det gröna möter framtida klassiker som till exempel Lena Cronqvists Ormbunkar.