VÅR PÅ NORRKÖINGS KONSTMUSEUM

Publicerad: 8 maj 2024

Upptäck den offentliga konsten i staden, utställningarna i våra gallerier eller varför inte ta en tur i vår skulpturpark? Nedan hittar du vilka program ni kan ta del av, men även vilka utställningar som pågår just nu!

• Cykelvisning med offentlig konst

Häng med intendent Aldis Hoff på en cykelvisning längs Norrköpings promenader. Biljett bokas via kalendariet.
    Glöm inte att ta med egen cykel och hjälm!

Datum: Onsdag 15 maj
    Tid: 18:00-19:00
    Plats: Vi samlas utanför Konstmuseet innan rundturen

• Boksläpp Blicka mot Blacka

Projektet Blicka mot Blacka är ett samarbete mellan konstnärerna Anna Märta Danielsson, Mika Liffner och lokala aktörer i Skärblacka. Projektet är ett samarbete mellan Norrköpings Konstmuseum och Östergötlands museum.

Datum: Onsdag 15 maj
    Tid: 14:00
    Plats: Skärblacka Bibliotek

• Filmvisning: Mr. Nobody

Se den sista filmen i filmserien Det oförklarade, som är ett samarbete mellan Norrköpings Konstmuseum, Cnema och Arbetets Museum.
    Biljetter bokas via Cnema

Datum: Torsdag 16 maj
    Tid: 18:00-20:00
    Plats: Cnema

• Konstworkshop med Pridetema

Välkomna till en kreativ kväll med konst och skapande. Tillsammans med museets pedagoger utforskas olika konstnärliga uttryck med avstamp i konstmuseets samling. Biljett bokas via kalendariet.

Datum: Onsdag 22 maj
    Tid: 18:00-19:30
    Plats: Norrköpings Konstmuseum, Ateljé Krumeluren

• Tematiserad visning: Tyra Kleen – Dekadens och sensualitet

Ta chansen och lyssna på curator Helena Scragg i en specialvisning av vår utställning med Tyra Kleen. Här omprövas könsroller, normer, kärlek och sexualitet och framhäver androgyner och feministiska strategier. Biljett bokas via kalendariet.

Datum: Torsdag 23 maj
    Tid: 12:30-13:30
    Plats: Norrköpings Konstmuseum, galleri 3 & 4

Våra pågående utställningar:

Lena Sjöberg, Cirkusloppor på luffen, 2013.

BERÄTTA! BERÄTTA! – med bilder av Lena Sjöberg.

Missa inte vårt nyaste tillskott bland utställningarna! Upptäck författaren och konstnären Lena Sjöbergs bildkonst och magiska världar som väcker läslust och kreativitet hos barn och vuxna.

Tyra Kleen, Förbjuden frukt (Syndafallet), 1915. Riddarhuset/Valinge gård. Foto: Mats Arvidsson.

Tyra Kleen – Ständigt sökande

Den hittills största presentationen med unika verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen. Konstnären levde ett självständigt och äventyrligt liv vid en tid då kvinnor saknade rösträtt. Hennes årslånga resor till bland annat Egypten, Indien, och Indonesien motiverades av nyfikenhet och intresse för religiösa och andliga frågeställningar.

Ida Idaida, Autonomi, 2021. Foto: Ida Idaida.

Jordskugga – Arkivet för det oförklarade

Här får du ta del av material från det världsunika och Norrköpingsbaserade Arkivet för det oförklarade, mer känt som Ufo-arkivet som samlar bilder, filmer, rapporter och berättelser om övernaturliga händelser, oförklarade naturfenomen och ufon. Utställningen är en konstnärlig iscensättning som tillgängliggör ett unikt arkivmaterial tillsammans med nyskapade verk av fyra samtidakonstnärer: Magnus Bärtås, Cecilia Germain, Ida Idaida och Isak Sundström.

Carl Larsson, Frukost i det gröna, 1910-13. Foto: Per Myrehed.

En linjär chimär – 300 år av svensk konst

Här möter du en av Sveriges främsta konstsamling inom modernism och samtidskonst. Den nya samlingspresentationen En linjär chimär presenterar 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats.