Utställningen ”Katarina Norling-Drömmen i Tunis öppnar 12 november”

Publicerad: 10 nov 2022

Lördagen den 12 november öppnar vi utställningen Katarina Norling-Drömmen i Tunis i galleri 5. Med sitt unika uttryck har Katarina Norling (1963-2019) en särskild position i svensk samtidskonst. Hennes verk rymmer de stora känslornas register i färger som rosa, orange och rött. Med material som snäckor, pärlor och tvålmassa bröt hon ny mark när hon slog igenom på 1990-talet.

Under vintern presenterar Norrköpings Konstmuseum Katarina Norlings konstnärskap i utställningen Drömmen i Tunis. Ett fyrtiotal skulpturer, målningar och objekt synliggör ett betydande konstnärskap där det till synes lekfulla kan bära spår av något förlorat. Utställningen invigs den 12 november och visas till den 23 april.

– Katarina Norlings konstnärliga process visade prov på en ömsint och ovanlig arbetsmetod; för att lära känna utställningsplatsen sov hon där samtidigt som hon gjorde anteckningar och skisser, säger Helena Scragg, utställningsintendent på Norrköpings konstmuseum.

Katarina Norling inspirerades i sitt konstnärskap av möten med människor och platser.
Hon arbetade i olika format och material och förknippas även med skulpturer skapade för det offentliga rummet. Katarina Norlings många resor var en självklar del av hennes konstnärliga praktik. I Drömmen i Tunis kan resan ses som en metafor för sökandet efter identitet och ursprung.

– Vi är oerhört glada över att presentera Katarina Norling och denna utställning som vibrerar av färg och livslust, säger museichef Helena Persson.

Välkommen på vernissage av utställningen som  invignings av konstvetaren Annika Öhrner klockan 14:00. Ett urval av Katarina Norlings favoritsånger och operastycken framförs av Maya de Vesque, Jacob Moscovicz och Anders Karlsmark. Öppet för alla med fri entré hela dagen. Vi bjuder på bullar och kakor i vårt kafé!

Datum: lördag 12 november
Tid: klockan 14.00 (men du kan se utställningen kl. 11-17)
Plats: Norrköpings Konstmuseum

Om konstnären
Katarina Norling utbildade sig vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1986-1991. 1991 fick hon sitt genombrott med den mytomspunna utställningen Ariel på Forum i Stockholm, som därefter turnerade i Sverige i Riksutställningars regi. Katarina Norling hade en omfattande utställningsverksamhet både i Sverige och utomlands. Hon skrev texter, gjorde bokomslag och utförde scenografier för dans och opera. Hennes offentliga verk utmanade många gånger sin samtid och påverkade synen på vad en skulptur kan vara. Idag är de ikoniska. Här kan nämnas Bobos Hjärta (1996) i Alnarp, Lund, Inne i Björns rum (2005) i Bergsjön, Göteborg och Rosa eko – inre eld (2012) i Nykvarn vid Göta kanal.

Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum och curerad av Helena Scragg. Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, är initiativtagare och rådgivare.