Påsklov på Konstmuseet!

Publicerad: 11 apr 2023

Välkommen till ett roligt och kreativt påsklov på Norrköpings Konstmuseum, vi har aktiviteter som passar små och stora besökare! Skapa spännande verk med inspiration från våra utställningar och upptäck konsten tillsammans med våra pedagoger.

Skapande i Ateljé Krumeluren

Välkommen att skapa i Konstmuseets kreativa verkstad tillsammans med våra bildpedagoger. Vi har olika teman under veckan!

Datum: Tisdag 11 april
Tid: 14:00-16:00
Plats: Ateljé Krumeluren, Norrköpings Konstmuseum
Vi målar självporträtt med akryl eller akvarellpennor, med utgångspunkt i museets spännande porträttsamling.

Datum: Onsdag 12 april
Tid: 14:00-16:00
Plats: Ateljé Krumeluren, Norrköpings Konstmuseum
Följ med till Ateljé Krumeluren och tova Picassoägg med tillhörande litet fågelbo.

Datum: Torsdag 13 februari
Tid: 14:00-16:00

Familjevisningar

Följ med våra bildpedagoger på spännande visningar bland Konstmuseets utställningar.

Datum: Tisdag 11 april
Tid: 13:30-14:00
Plats: Norrköpings Konstmuseum, samling i reception
Kan en magisk hare också vara ett självporträtt? Vem är gubben på den gula stolen? Får man äta upp ett konstverk? Vem är det som andas i undervattensrummet? Följ med på en visning!

Datum: Onsdag 12 april
Tid: 13:30 -14:00
Plats: Norrköpings Konstmuseum, samling i reception
Vem är Picasso och vad tittar Ökenfågeln på? Följ med på en visning och undersök om ett konstverk kanske låter på något speciellt sätt!

Datum: Onsdag 13 april
Tid: 13:30 -14:00

Skapa med ateljé Krumeluren och Slöjdklubben

Slöjda med familjen eller kompisgänget! Vi inspireras av ett spännande konstverk i utställningen Äggröra Karamellmåleri och Plåthårt och slöjdar vår egen visp. Efteråt testar vi så klart vispen och kokar egen varm choklad på stormkök utomhus.

Datum: 12 april
Tid: 17:00 – 18.30
Åldersgräns: Aktiviteten passar bäst för dig över 7 år.
Kostnad: Självkostnadspris, 60 kr/ sällskap. Är ni fler än fem i gänget räknas ni som två sällskap.
Information: Begränsat antal platser OBS. Föranmälan! Anmälan görs till: konstmuseet@norrkoping.se (meddela eventuella allergier)

Samarbete med Ståhl Collection – Slow Art visning

Norrköpings Konstmuseum och Ståhl Collection genomför under veckan sitt första ordentliga samarbete, en Slow Art visning den 12 april. Visningen genomförs i långsamt tempo med tid för diskussion och reflektion. Visningen inleds med en promenad och visning av flera offentliga konstverk och avrundas på Ståhl Collection med fika och visning av konstverk i konsthallen.

Datum: 12 april
Kostnad:
250 kr/person. Fika ingår (kaffe/te och bulle).
Biljetter: Bokas via Ståhl Collections hemsida (begränsat antal platser, endast föranmälan)

Finissage – Äggröra, karamellmåleri & plåthårt: Konstscen Östergötland

Välkommen att uppleva utställningen Äggröra, karamellmåleri & plåthårt: Konstscen Östergötland en sista gång. Vi erbjuder fri entré till museet under dagen, visning av utställningen med curator Helena Scragg och tematiskt skapande i Ateljé Krumeluren med Mika Lifner. Kaféet har öppet med läckra bakverk och gott kaffe.

Datum: 16 april
Visning av utställningen med curator Helena Scragg

Tid: 14:00 – 14:45

Skapande i Ateljé Krumeluren
Tid: 14:00 – 16:00

Kaféet är öppet 11:30-16:30, fri entré till hela museet under dagen.