Nya verk inom NoMoKo – Norrköpings Mobila Konst

Publicerad: 21 sep 2022

NoMoKo står för Norrköpings Mobila Konst och är ett samarbete mellan Norrevo Fastigheter och Norrköpings Konstmuseum. Tillsammans skapar vi platser för tillfällig offentlig konst i Norrköping. Offentlig konst är ofta något bestående och sällan tillfällig. NoMoKo ger möjlighet för kortare projekt, snabbare processer och ett annat sorts sammanhang för konstnärer att vara en del av offentlig konst.

Från och med Kulturnatten den 23 september, till och med mars 2023, deltar konstnärerna Linden Carter och Agneta Östlund med verk i varsitt trapphus, i anslutning till parkeringshuset Nya Torget, Norrköping.

LINDEN CARTER

Linden Carter, född 1989. Konstnär bosatt och verksam i Norrköping, med konstnärlig magisterexamen från Konstfack. Använder sköra linjer och rastlösa färgfält för att kartlägga parallella verkligheter och för att förstå sig på existensens eviga paradoxer.
Favoritdjur: Kajor och krokodiler.

CELEBRATION PAINTING

2021, Akryl på duk.
Det är vetenskapligt bevisat att människan mår bra i naturen, jag har läst en bok om det. Ändå verkar det som att vi inte alltid orkar ta till oss dess läkande kraft. Den här målningen är en hymn till den anti-mindfulness som uppstår när man ligger i soffan och är arg över att man inte tog sig till skogen istället. Den vill också fira allt vackert som ständigt finns omkring oss vare sig vi lägger märke till det eller inte.

AGNETA ÖSTLUND

Agneta Östlund, född 1955. Konstnär bosatt och verksam i Norrköping som inspireras av urbana miljöer och vardagscener med hus och människor. Målar mestadels i akryl och använder sig även av grafik med flera tekniker i ett motiv, upplagor eller enstaka tryck.

WHEREVER

2022, akryl.
Byggnaden med den vita fasaden, de svarta fönsterkarmarna och de fördragna gardinerna gav mig ingivelse till den här målningen. Det är februari och det är sommar. Temperaturen närmar sig 40-gradersstrecket, värmevågor ligger som böljande sjok någon decimeter över asfaltbeläggningen och den höga luftfuktigheten klibbar sig fast som ett extra ytskikt på huden. Så snart man tar ett steg utomhus börjar man svettas.

När vi går förbi det här huset ger lägenheternas likartade utseende och de brummande luftkonditioneringsapparaterna en lugnande och svalkande upplevelse. Från den närliggande huvudgatan hörs trafiken endast som ett svagt brus. Den här synen satte sig i minnet. Just den här byggnaden finns i och för sig i Buenos Aires, men den kunde lika gärna ligga någon annanstans på sydliga breddgrader. Vart som helst – därav titeln, Wherever…