Nya verk inom NoMoKo – Norrköpings Mobila Konst våren 2023

Publicerad: 28 mar 2023

Med satsningen NoMoKo (Norrköpings mobila konst) vill Norrevo Fastigheter och Norrköpings Konstmuseum skapa platser för tillfällig offentlig konst i Norrköping.

Från och med den 28 mars, till och med september 2023, deltar konstnärerna Åke Bjurhamn och Mia Makila med verk i varsitt trapphus i anslutning till parkeringshuset Nya Torget, Norrköping. Offentlig konst är ofta något bestående och sällan tillfällig, NoMoKo öppnar upp möjligheterna för kortare projekt, snabbare processer och ett annat sorts sammanhang för konstnärer att vara en del av offentlig konst samtidigt som det skapar ett rikare kulturliv i Norrköping.

Åke Bjurhamn

Åke Bjurhamn (f. 1945) är en svensk konstnär och författare. Bjurhamn har stor erfarenhet inom konstscenen med en konstutbildning på Forum målarskola i Malmö och cirka 100 separatutställningar på konsthallar, konstmuseer och gallerier. Han har tilldelats flera stora stipendier och finns representerad på konstmuseer, kommuner och Landsting i Sverige.

Det galna tepartyt, 2023 (akryl på duk)

Verket ingår i en serie om fyra målningar som är inspirerade av Alice i Underlandet.

Mia Makila

Mia Makila (f. 1979 i Norrköping) är en svensk popsurrealist, skribent och poddare. Makilas konst innehåller bisarra och lekfulla detaljer samt en återkommande personlig mytologi, baserad på upplevda trauman och läkning. Som aktiv på den internationella konstscenen i över 15 år har hon medverkat i grupputställningar på tre kontinenter. Collagen har en målerisk känsla och rymmer nostalgiska referenser till popkulturen.

The Mirror, 2022 (digitalt collage)

I konstverket The Mirror bearbetar Mia Makila en förvriden självbild som hon långsamt frigör sig från. Den består mestadels av andra människors dömande och projiceringar och har
egentligen ingenting med den egna självuppfattningen att göra – något konstnären ser som en befriande insikt. Makila använder ofta humor för att triumfera över det som smärtar och skaver, dels för att hon är en lekfull person men även för att demoner och hjärnspöken tappar sin makt när man gör sig lustig på deras bekostnad.