Erik Chambert (1902-1988) var en av Sveriges främsta möbelarkitekter tillika en framstående konstnär och textilkonstnär. Han utvecklade ständigt sitt formspråk; lyriska tuschteckningarna av gräs och ogräs blir på 1950-talet icke-föreställande. Slump och spillmaterial kunde ge upphov till nya uttryck, men den viktigaste inspirationen fann han hos livet självt. Både i måleri och i möbler finns stillsamma funderingar kring livets mening invävt i motiven.
Erik Chambert stod med en fot fast förankrad i hemstaden Norrköping och med den andra i städer som Berlin, Paris och Chicago där han ställde ut. Han arbetade i familjeföretaget AB Chamberts Möbelfabrik (1883-1974) på Gamla Rådstugugatan där privatpersoner, institutioner och företag fanns bland kunderna. Berättelsen om Erik Chambert speglar på så vis Norrköpings utveckling under 1900-talet.
Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum i samarbete med Norrköpings Stadsmuseum, Carl Malmsten Furniture Studies, Linköpings Universitet och familjen Chambert. I samband med utställningen utkommer en ny bok där bl a Bonnie Festin skriver om Erik Chamberts textilier.
Norrköping Konstmuseum i samarbete med Norrköpings stadsmuseum, Carl Malmsten Furniture Studies och familjen.
På Norrköpings konstmuseum kan du även se
Tyra Kleen-Ständigt sökande
Tyra Kleen – Ständigt sökande är den hittills största presentationen med verk av konstnären, fotografen och världsresenären Tyra Kleen.
Jordskugga – Arkivet för det oförklarade
I ett anonymt bostadsområde i Norrköping finns ett världsunikt underjordiskt arkiv: Arkivet för det oförklarade. Här samlas bilder, filmer, rapporter och berättelser om övernaturliga händelser, oförklarade naturfenomen och ufon. Det folkloristiska arkivet växer ständigt genom donationer från hela världen. Utställningen Jordskugga genomförs i dialog med arkivet. Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum. Curatorer är Magnus Bärtås och Isaak Sundström.
En linjär chimär – 300 år av svensk konst
I den nya samlingspresentationen ”En linjär chimär” presenteras 300 år av svensk konst, där flera av modernismens nyckelverk tar plats. Presentationen är kronologisk och visar verk ur museets egna samlingar, där teckningar, akvareller och gouacher lyfts fram för att förstärka bilden av det moderna Sveriges framväxt. I ”En Linjär chimär – 300 år av svensk konst” får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta lekfulla hängningar som presenterar gamla skatter tillsammans med aldrig tidigare visade nyförvärv.
BLICK STILLA
Blick stilla ger perspektiv på hur konstnärer har utgått från naturen, landskapet och floran i sina gestaltningar från 1700-talet fram till idag. En målning med ett näckrosblad kan lika gärna spegla ett sinnestillstånd, ett tillstånd i naturen eller handla om måleriska frågor och illusionens flyktighet.