Foto: Norrköpings Konstmuseum

Dystopi

29 oktober–5 februari 2017

När Prins Carl fick se Carl Kylbergs målning Solnedgång vid havet i samlingen 1946 mumlade han: “Öh, det är en atombomb!”. Det berättar Aron Borelius, konstsamlingens intendent och museichef då museet öppnade i den nuvarande byggnaden, i sina memoarer.

År 1946 hade andra världskriget efter sex fasansfulla år nyss avslutats. Europa låg i ruiner, atombombernas apokalyptiska svampmoln fanns i färskt minne. Nu inleddes en tid av återuppbyggande och hopp, men samtidigt lades grunden för det kalla kriget. Utopiska drömmar varvades med dystopins elände.

Istället för att blicka framåt som Next:Utopia, vill denna utställning undersöka var man befinner sig 1946, vilken grund man står på och hur den är sammansatt. Samlingarna är det självklara fundamentet och främst kommer grafik att visas som på ett eller annat sätt knyter an till dystopiska tankegångar.

Urvalet är brett och sträcker sig från Albrecht Dürers träsnittsvit Apokalypsen med figurer (1498) fram till Carl Kylbergs Solnedgång vid havet nästan femhundra år senare. Vad är det som eggat konstnärernas fantasi? Hur har de tagit sig an lidande, krig, epidemier och gett det visuell form? Hur speglar sig utopin i dystopin och vice versa?

Genom att göra några konsthistoriska nedslag i dystopins historia vill utställningen Dystopi bidra till en annorlunda förståelse av tiden efter 1946 och fungera som en klangbotten till Norrköpings utopiska framtid som den tecknas i utställningen Next:Utopia. Ett rikt kringprogram berikar bilden.

Utställningen är producerad av Norrköpings Konstmuseum och visas av museets intendenter och pedagoger vid datum som anges i en särskild programfolder.