INSTÄLLT: Staffan Redin föreläser

onsdag 1 april 18:00

–19:00

Föreläsningen är inställd

Nkf har valt att ställa in föreläsningen, ni som köpt biljett via Konstmuseets reception erbjuds återköp.

Staffan Redin om Beuys, Baselitz och Kiefer

Staffan Redin föreläser om tre konstnärer som har dominerat den tyska konsten i fråga om att bearbeta traumat efter Nazismen, Förintelsen och krigets förödelse. De tre konstnärerna är: Joseph Beuys, Georg Baselitz och Anselm Kiefer. Staffan Redin är verksam som konstnär, filmlärare och museilärare. Han visar konst på Nationalmuseum och Moderna Museet.

VAR: Konstmuseet, Harlekinen.
BILJETT: 80 kr (köps via receptionen direkt eller bokas via konstmuseet@norrkoping.se / 011-15 26 00) 60 kr för medlemmar i Norrköpings Konstvetenskapliga Förening som köper biljett direkt av föreningen.
Tid: onsdagen den 1 april kl. 18.00.

Staffan Redin är verksam som konstnär, filmare och museilärare. Han har en Master of Fine Art från Konsthögskolan Valand, Göteborgs Universitet och har varit anställd som adjunkt vid Kungl. Konsthögskolan. Han har bedrivit ett forskningsprojekt på Prins Eugens Waldemarsudde och studerat konstvetenskap vid Södertörns Högskola. Främst verksam som visare av konsten på Nationalmuseum och Moderna Museet, kommer han i år att även vara Curator för en utställning på Sven-Harrys Konstmuseum i Stockholm. I Norrköping har han 2007 skapat verket ”Vulcanus Vallonen” i gången mellan Louis De Geer och Flygeln.

 

Tre konstnärer har dominerat den tyska konsten i fråga om att bearbeta traumat efter Nazismen, Förintelsen och krigets förödelse.

Joseph Beuys (1921-1986), vars konstnärskap har fått en förnyad aktualitet genom hans tidiga upptagenhet av ekologi, deltog själv i kriget. I mars 1944 blev han nedskjuten över Krim och störtade med sin ”Stuka”-bombare. Han överlevde och vårdades av en grupp Krimtartarer som bäddade in hans kropp med fett och filt. Dessa material kom att bli centrala i Beuys skulpturala verk. I sitt konstnärskap som aktions-(performance) konstnär, skulptör, tecknare, konstteoretiker och kontroversiell professor vid Konstakademien i Düsseldorff, kom Beuys att bearbeta frågor kring humanism, ekologi, socialfilosofi och antroposofi.

 

Georg Baselitz, föddes som Hans-Georg Kern 1938, men tog sitt konstnärsnamn från sin födelseby Deutschbaselitz, i närheten av Dresden. Som sjuåring kom han att bevittna eldstormen över Dresden efter de allierades brandbombning. Hans far återkom svårt skadad efter kriget och 1965 skapar Baselitz en svit av 60 målningar betitlade ”Hjältar och Nya Typer”, som gestaltar krigsskadade soldater. ”Jag är en tysk konstnär och det jag gör är rotat i den tyska traditionen. Det är fult och expressivt”, förklarar Baselitz. Georg Baselitz räknas idag som en av efterkrigstidens viktigaste europeiska konstnärer.

 

Anselm Kiefer föddes 1945. Han är en av de mest omtalade och den mest kontroversielle av de tyska konstnärerna under efterkrigstiden. År 1969 framträdde han med sin bildserie ”Besetzungen” i en utställning i Karlsruhe, där han låtit sig fotograferas på olika platser med utsträckt arm i en Heil-hälsning. I sina bokstavligen mycket tunga verk bearbetar Kiefer teman som spänner alltifrån forngermansk mytologi, över det nazistiska arvet till Mao-Tse Tung. Han har påverkats mycket av poeten Paul Celan och Kaballah.

 

 

Arrangör: Norrköpings Konstvetenskapliga Förening.
Foton: Versperrter Maler, 1965. © Georg Baselitz. Foto: Archiv Sammlung Streuer. Actions, Agit Pop, Décollage, Events, L´Autrisme, Refluxus, 1964. © Joseph Beuys. Foto: Heinrich Riebesehl. Urd, Werdandi, Skuld (Die Nornen), 1983. © Anselm Kiefer. Foto: Tate